SlideShow

2

Tiba masanya.. Segala-galanya Aku Ceritakan (1)



Dia duduk bersendirian, berseorangan dan memandang ke langit memikirkan arah tuju hidupnya apa yang telah dihadapinya dalam dunia yang penuh pancaroba ini dan tiba - tiba dia tersentak kerana didatangi dua orang yang tidak dikenali mungkin penjaga kawasan itu agaknya, "kami sudah mahu tutup pintu pagar ini ", kata salah seorang dari mereka. "Oh minta maaf saya beredar sekarang", kata Rafael. Rafael berlalu pergi meninggalkan kawasan itu tetapi seakan-akan memikirkan sesuatu. Dia berjalan dan terus berjalan tanpa menghiraukan akan persekitaran disitu yang telah pun dibasahi hujan. Dia terkenangkan akan peristiwa 2 tahun yang lepas ....
*******************************

2 Tahun Lepas ....

Sekembalinya Rafael kembali bertugas ditempat kerja setelah cuti 3 bulan kerana mengalami kemalangan dia bertugas seperti biasa tiada apa keadaan yang berubah dtempat kerjanya. Hari demi hari telah pun berlalu sehingga tibanya satu hari dia terlihat seorang gadis yang memasuki di tempat kerjanya lalu mula memerhatikan dimana dia bekerja keraana gadis itu sering ke tempat kerjanya. Setelah beberapa hari datangnya seorang kenalan dan gadis itu juga ada sekali.Sebaik sahaja gadis itu beredar lalu Rafael bertanya kepada kenalannya "siapa budak perempuan tu". "Awek aku", kata kenalannya itu.Begitu pedih hati Rafael bila mendadpat tahu. Lalu kenalannya bertanya "kenapa ?". "Tak ada la macam familiar je tengok",kata Rafael. Perbualan mereka terhenti disitu. Rafael mempunyai satu prinsip iaitu tidak akan pernah menjadi pengacau hubungan orang lain atau menjadi perampas.

Hari demi hari berlalu, Rafael duduk menghadap laptopnya dan mula melayari laman Facebook. Niat dihati ingin mencari kenalan lama dan tanpa tidak disangka dia terjumpa seseorang yang sangat familiar dan tidak lain tidak bukan itu adalah gadis yang dia perhatikan selama ini. Luna.Siapa sangka nama gadis itu Luna dan rakannya hampir sama tetapi tidak serupa. Rafael berterima kasih pada Facebook kerana menemukannya.Lalu Rafael add gadis itu sebagai friend nya di facebook. Alangkah terkejutnya gadis itu pabila mendapat tahu Rafael yang selalu dia jumpa dan add nye sebagai friend difacebook. Gadis itu tertanya dari mana tahu namanya dalam FB. Rafael menjelaskan dengan secara tidak sengaja akan tetapi malang tidak berbau gadis itu telah remove nya dari FB. Rafael tanpa berlengah masa lagi cuba memujuk di ruang message FB dan akhirnya dapat semula add Luna. Rafael mendapat tahu yang Luna sudah break up dengan kenalannya itu dan tiada masalah kalau Rafael ingin merapatkan hubungannya dengan Luna.

Minggu ke minggu Rafael dan Luna berchatting di facebook bergurau senda nasihat menasihati dan kenal mengenali. Tetapi apabila mereka bertemu ianya seakan-akan mereka tidak mengenali satu sama lain.Masing-masing diam seribu bahasa.Tibanya berchatting kenal seperti sudah lama.Itulah lumrah dunia.

Masa seakan-akan cepat berlalu. Luna bekerja dikawasan itu kerana dia sedang praktikal di satu kedai. Masanya dia disitu semakin tiba berakhir kerana dia akan pulang ke rumahnya Gombak. Masa untuk Rafael bertemunya sudah semakin singkat. Akan berjumpa lagikah mereka nanti ? Rafael hanya ada Fb Luna. No tel, tempat tinggal langsung dia tidak tahu. Bagaimana untuk dia menghubunginya nanti ? Saat pemergiannya Luna sudah tiba dan Rafael hanya kaku melihatnya pergi tanpa berkata apa - apa. Di Fb pun Luna jarang online. Rafael tekad untuk meluahkan perasaannya melalui ruang chat di fb. Rafael memberikan no telefonnya pada Luna.Tetapi perasaannya hampa apabila kali ini message yang diberi tidak dilayan.Perasaan Rafael hancur luluh bila dalam keadaan begitu. Tidak mampu diucapkan apa-apa. Rafael sudah tidak mendengar khabar beritanya lagi.

Beberapa hari selepas itu Rafael cuba memujuk Luna di Fb untuk berborak dengannya lagi dan Rafael mendapat tindak balas yang baik dari Luna.Mereka mula bersembang seperti biasa bergurau senda seperti biasa teteapi tidak lebih dari itu.

"Sudah sebulan Luna meninggalkan tempat ini, macam mana kalau tiba-tiba dia datang adakah aku akan kaku seperti biasa pabila bertemu dengannya atau mula nak bersembang"?kata Rafael kepada rakan sekerjanya.

Sepuluh minit kemudian, "Rafael, itu ...", kata rakan sekerja Rafael,Andy. Tanpa disangka tanpa diduga Luna datang.Betapa gembiranya hati Rafael kerana baru sahaja disebut-sebut namanya. Dan seperti biasa Rafael tergamam dan menjadi kaku sekali lagi.
"Tak online ke"? kata Luna kepada Rafael. "Tak, tengah kerja kan ", kata Rafael. "Tiba-tiba je datang sini ada apa"?kata Rafael."Saja je datang melawat tempat praktikal".Luna menjawab,"Datang dengan siapa tu"? tanya Rafael. "Dengan kawan, tu dekat luar ",Luna berkata sambil menunjuk arah ke luar.
Cepat sahaja masa berlalu hanya sempat bersembang sekejap sahaja.Masa benar-benar mencemburui mereka. Luna keluar dan mula bergerak pulang Rafael hanya mampu melihat dari jauh.

Malamnya itu Rafael mencuba nasibnya lagi untuk meluahkan perasaannya dalam ruang chat di fb kerana dia tidak mempunyai nombor Luna.Tapi sayang tiada response dari Luna.Rafael cuba memberi lagi sekali nombor telefonnya ke Luna kalau-kalau hatinya sudah terbuka dam berubah fikiran tapi sayang semuannya tidak berhasil.Mungkin itu jalan hidupnya.Mereka tidak lagi bersembang di fb untuk berbulan lamanya sehingga masuk ke tahun baru.

Sampai satu masa Rafael cuba membuka profile Fb Luna alangkah terkejutnya Luna telah menukar status relationship nya.Hati Rafael punah dan tiada harapan lagi.Mungkin sudah masanya Rafael berhenti memikirkan tentang Luna dan meneruskan hidupnya tanpa. Rafael sangat lemah pada prinsipnya.Kerana prinsipnya dia tidak boleh berbuat apa-apa jika gadis yang dia suka sudah ada teman. Sedangkan hanya couple bukan berkahwin tetapi itulah Rafael teguh dengan pendiriannya dan akan teruskan dengan pendiriannya.Tetapi pada masa yang sama Rafael akan terus menanti dan menanti biarpun lamanya dia menanti dia akan cuba dan terus mencuba menanti.Dia berharap penantiannya tidaklah sia-sia.

*****************************
Rafael tersentak dari lamunannya yang mengenangkan kisahnya 2 tahun lepas, handphone nya berbunyi .Tanpa disedari dia sudah pun tiba di rumahnya. "Sudah lama aku berkhayal rupanya sampai dekat rumah..huhu", mengeluh Rafael. Handphone nye masih lagi berdering tetapi dia mengendahkan handphone nya dan terus masuk kerumah.Seperti biasa Rafael akan terus membuka laptopnya kalau-kalau ada berita baik untuknya sambil memasang lagu pelbagai lagu untuk didengarinya.Malam semakin larut sudah hampir jam 2.00 pagi dan Rafael masih belum lagi tidur.Sesuatu sedang bermain didalam fikirannya.Apa lagi yang dia fikirkan ? Dia merenung jauh mengimbau kisah lamanya dimana hari yang membuatnya tersenyum riang.Apa yang membuatkan dia begitu ?
*****************************


2 comments:

DEQ BIEY

so nice , make me criying :'(
i'll come back

bsursicusur'z

really ? btw thx for willing to take the time to read.

Post a Comment