SlideShow

0

KasiHnYa SeoRang Ibu

Macam da lame je xpost blog kan..agak busy sebentar kerna keje dan benda2 lain..
erm..kenapa sy nk cter psl ibu..??haa..sbb sy rindu sgt pd ibu sy..sy pggil emak..xbiasa la panggil ibu..
ok cternye cam nie..memandangkan sy selalu bhadapan dgn customer so sy agak rasa terkilan pabila melihat customer yg digelar seorang ibu membawa anak2 nya...customer itu seakan sama ngn emak saya..bkn dari segi rupa la tp dari segi pakaian atau sikapnye..benda nie bru je terjadi didlm bulan nie..di tgah bulan n baru2 nie..sy rasa cm nk menangis kerna teringatkan emak saya..baca dialog ini..

bdk perempuan: nape abg beli byk sgt nie?
bdk lelaki         : nie utk ibu sekali.
bdk perempuan: ala nk jg beli utk ibu.
bdk lelaki         : ah xpayah..abg da beli nie.

wang xcukup lalu si bdk perempuan keluar dan minta ibunya duit dan masuk lalu...

bdk perempuan: ibu kate xpayah beli utk ibu.
bdk lelaki         : da bayar da..xpe la..

mcm mana korunk rasa ble mhadapi situasi mcm nie??pada mereka yg sudah kehilangan kedua orang tua mereka mungkin akan rasa seperti mana saya rasa..bdk2 ini hanya berumur dlm lingkungan 7-9 tahun..
walaupun duit yg digunakan dari ibu mereka tp niat mereka utk mbelikan sesuatu utk ibunya itu  yg penting..
semasa itu saya teringat first hadiah dari duit hasil titik peluh saya bekerja dari saya pd emak saya waktu hari ibu semasa saya berumur 18 tahun..ttp malangnya itu la hadiah pertama dari duit saya sendiri dan yang terakhir kalinye..huhu..selendang..itu la hadiahnya..selendang itu jg adalah pilihan drpd seseorang yg sgt istimewa bg saya waktu itu..emak tersenyum lebar pabila mgetahui siapa yg memilihnya..ttp skrg org itu tidak lg istimewa..erm..baru je cadang nk jumpa time kenduri kahwin kakak tp tiada rezeki  hanya sempat bersembang dlm fon je...
emak sgt2 sporting..saya sgt bersyukur dpt wanita ini sebagai emak saya..segala masalah saya kongsikan bersama emak..cerita mengenai awek pown saya kongsikan sehingga emak suruh ajak datang kerumah..tp apakan daya..
emak jg la org pertama yg perasan bila saya da break up..seorang ibu tahu benar mgenai anaknya..saya sayang sgt sama emak
 
kami duduk berasingan..kami adik beradik rumah di kajang manakala emak saya sekeluarga rumah di dsg tangkas..ada satu hari tu saya da lama xbalik ke sg tangkas..bkn xnk balik tp ada sebab..time tu xda transport cuma mharapkan dari kakak2 yg ada kereta saje mbawa pergi kesana..nk naik public transport duit plak xda time tu..saya bkn la jenis yg suka meminjam duit pd kakak dan abg sndiri mahupun kwn2..dan saya agak bz keje waktu itu..jadual x menentu kadang2 malam kadang2 petang ..utk dpt jadual pagi jarang sekali...so bler da dpt keje pagi dan ada la duit skit saya pown pergi la ke sg tangkas..setibanya disana saya merasa amat kecewa sgt2 dan berasa bersalah.."haa..ingatkan da xjmpe jalan nk balik sini"kata emak..hancur luluh hati ketika itu bila mendengarkan perkataan itu keluar dari emak..saya rasa sangat2 bersalah..waktu itu xda siapa yg faham situasi saya..termasuk la kakak dan abg..yang mereka tahu hanya "bila ko nk pg tgk emak??ko xpg sg tangkas ke?? itu la kata2 mereka..mmg saya sedar saya bersalah dalam hal nie..

Hari semakin pantas berlalu..emak dimasukkan ke hospital kerana mhidapi kanser kulit..dari hospital kajang sehingga la ke HUKL..semasa di hospital kajang emak duduk dlm wad selama 3 bulan kalau xsilap..sebelum hari raya tahun 2008 emak keluar dari hospital akan tetapi selepas seminggu raya emak telah masuk semula ke HUKL..selama 3 bulan jg emak duduk disitu..dan saya jg la anak yg jarang pg melawat kerana lebih pentingkan kerja..selepas kakak ckp mcm2 saya pown cuba la usahakan pg melawat..biarkan tidak dapat tidur yg penting jgn jd anak derhaka..

waktu tu saya deret keje malam..masuk kol 11mlm dan balik pd 7pg..sampai sahaja dirumah saya bersiap dan keluar dgn menaiki public transport bayangkan la kt saujana nie ssh nk cari public transport..smpi di HUKL lebi kurang dalam kol 10 atau 11..terus naik bjmpa dgn emak. kol 1 da abis waktu melawat so saya duduk la kt bawah smpi kol 3..dan naik keatas semula sehingga kakak dtg utk pertukaran syif.kakak smpi dlm kol 7mlm..jadi saya pown blik la sbb nk msuk kol 11mlm..kena gerak awl takut xda transport..mcm tu la ari2 selama keje mlm dpt tdo pown tdo kt hospital sblah mak..hehe..

Hari semakin berlalu sehingga akhir bulan 3 2009..waktu itu sy xpg melawat kerna duit da abis..kne tggu gaji..pada waktu ini la saya amat2 terkilan,berasa bersalah,rasa sbgai anak derhaka..
sememangnya mmg mcadang nk pg melawat pas dpt gaji.
pagi 31 mac 2009 emak call tye bler nk dtg..jadi sy pown ckp la duit xda esok zaid dtg gaji dpt petang..
hari tersebut sy bekerja mlm dan waktu tu 1 april 2009 jam 4am..kakak call ckp datang hospital skrg byk darah emak kuar..sy pown ckp la kol 7pagi abis keje..teruk pagi tu sy dimarahi kerna masih fikir pasal keje lg padahal waktu itu emak sudah nazak...sy pown tanpa berfikir panjang call manager ada emergency case kene pg hospital skrg..jadi sy tgglkan partner staff sorang2 dlm 7e..sy berlalu naik motor dan mbawa selaju-lajunya pulang kerumah dulu..waktu tu sy rasa sangat2 bersalah dan derhaka kerna pada thap mcm nie sy msih fikir psl keje..mmg anak yg xguna..itu la dlm fikiran sy waktu tu..kami tiba di HUKL lebih kurang jam 7pg..kelhatan semua da sampai..keadaan mak sememangnya nazak..sehinggakan terpaksa memakao alat pernafasan dan..xsangka 1 April 2009 jam 10pg saya tlah kehilangan seorang ibu yg amat sy sayangi..waktu tu sy mmg sgt2 berdosa pd ibu dan myesal knapa la xdtg melawat sebelum tu..

tetapi segalanya telah berakhir..segala penyesalan tiada gunanya..sekarang hampir 1 tahun 4 bulan pemergian ibuku..saya amat merindui pd emak..Noormadiah Binti Simun..dan Haji Zakaria bin Haji Asmawi ayah ku telah meninggalkan kami pada tahun 2006..semoga roh kedua ibubapa ku dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman..amin..al-fatihah..

Jadi apa yg saya nk smpai kan disini sape2 yang masih mempunyai ibu bapa hormati lah merEka..sanjunglah mereka..sayangilah mereka..walaupun mereka selalu memarahi,memukul, mereka ttp ibu bapa kandung..hargailah mereka..jangan lah jadi seperti saya..bersyukur lah dgn apa yg ada..
MAK...I LOVE U SO MUCH N ALWAYS MISS U..
FORGIVE ME FOR EVERYTHING..
I WILL ALWAYS PRAY FOR U..AMIN..

2007







LUANGKAN SEDIKIT MASA UNTUK MEMBACA INI..
Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....


KISAH MENYAYAT HATI..




Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......


Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu
q Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik tapi takdak masa nak buat yang baik

q Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah

q *** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2 jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak

q Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

q Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka
Ø Melihat kaabah sehingga menitis air mata
Ø Membaca quran sehingga menitis air mata
Ø Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata

q 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidor!
Ø Anak
Ø Ibu
Ø Suami
Selingan: kata ustaz kalau kita ada perselisih faham dgn suami sampai nak bercerai, tgk laa muka bila dia tidor kalau masih terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai tapi jika tiada rasa tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah.

q Orang yang selalu menatap and memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya… kira tak menangis teruk laa..Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu

q Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu

q Kalau ada niat yang baik teruskan laa..Allah akan bersama, jangan takut

q Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai

q *** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik

q Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil “wasilah amal”
Ø “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”
Ø *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita
Ø Tapi geng kalau sedekah RM1 takkan nak tuntutkan J

q Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah

q Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnail laihirojjiun, ,, then cakap dengan Allah
Ø “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini”
Ø “Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”
Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukkan.

q *** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

q Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita telah tiada!

q *** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup
Ø Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia engok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.

q Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam next time

q Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan

q Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..

q Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!

q *** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan! ! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana.

q Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah

q *** Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

q Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita

Selalu Bergaduh Dengan Ibu
q Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka
Ø Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang belakang/ tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar
Ø Saka dipindahkan melalui Kasih saying/ Harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan
Ø Symptom dah terkena saka
v Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena
v Bila dah peringakat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu lapar
v Susah nak dapat anak, senang gugur
v Ada rasa kelibat orang lalu
v Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan jadi bila nak beintim, bercakap laa sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam
Ø Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis, insyallah saka akan cair dan keluar dari badan

q Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer tulang.

q 3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah cancer, aids and leukemia. Kalau dapat ni pi laa perawatan cara islam jugak.

q Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan

q Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas.. “Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari

Anak Lari Dari Rumah
q Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari

q Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya

Anak Degil
q *** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK
Ø Ni seram sket masa nak buat hehehe..mula2 je lepas tu ok..e.g. Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia
Nasha dah try buat kat anak and Kak Has pun dah try ngan anak dia, setakat ni alhamdullilah menjadi J
You can ask anything! Nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.

So info dah disampaikan, marilah kita sama2 praktikan mana yang bolehkan.

0 comments:

Post a Comment